Listing 1 - 10 of 47 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De handleiding omvat de algemene handleiding, 8 themahandleidingen en kopieerbladen; bij de themahandleidingen hoort één stickerblad.
371.67 --- 373.5 --- godsdienst --- lager onderwijs --- leerboeken --- Advent --- Bijbelverhalen --- Broederlijk Delen --- Water --- Filosoferen met kinderen --- Geboorte --- Godsdienst --- Goede Week --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Kerkelijk jaar --- Kerstmis --- Lager onderwijs --- Lichaam (Menselijk lichaam) --- Nieuwe Testament --- Opgroeien --- Pinksteren --- Verdriet --- Godsdienst ; basisonderwijs --- 478.6 --- Godsdienst-India --- Godsdienst; ba.o --- 244.5 --- 478.61 --- Catechese ; basisonderwijs ; leermiddelen --- didactiek --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- didactiek basisonderwijs - godsdienstonderwijs, levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Basisonderwijs. --- Advent. --- Bijbelverhalen. --- Broederlijk Delen. --- Filosofie --- Geboorte (rooms-katholieke godsdienst). --- Goede Week. --- Identiteit. --- Kerkelijk jaar. --- Kerstmis (Bijbel). --- Nieuwe Testament. --- Opgroeien. --- Pinksteren. --- Verdriet. --- Water. --- Menselijk lichaam. --- Kinderen. --- Geloofsleven --- Jezus Christus. --- Oude Testament. --- Pasen. --- Dromen. --- Gelukkig zijn. --- Kerstmis. --- Christus(Jezus) --- Oude Testament --- Pasen --- Dromen --- grenzen --- Stad --- Elia --- PXL-Education 2015 --- didactiek: godsdienst, levensbeschouwing --- basisonderwijs --- 1e leerjaar lager onderwijs --- Welkom --- 3e leerjaar lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- Christus --- Liefde --- Vrijwilligerswerk --- Hulpverlening --- Music sound recording --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Flora en fauna --- Grafische sector --- Fauna --- Flora --- Jezus Christus --- Droom
Choose an application
en als één geheel gebundeld en dienen om te kopiëren.
Bijbelverhalen. --- Dromen. --- Gelukkig zijn. --- Godsdienst --- Kerkelijk jaar. --- Kerstmis. --- Nieuwe Testament. --- Oude Testament. --- Pasen. --- Basisonderwijs. --- godsdienst --- Bijbelverhalen --- Godsdienst ; basisonderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- Christus --- Bruegel, Pieter (de oudere) --- Toren van Babel --- Klee, Paul --- Laatste avondmaal --- Pilatus --- Köder --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Jezus Christus --- Pieter Bruegel de Oude --- Pontius Pilatus --- Köder, Sieger
Choose an application
Voor onze bachelorproef kozen wij het thema ‘Interlevensbeschouwelijke competenties: met de bril van diversiteit op zoek naar eigenheid’. Wij onderzochten doorheen onze bachelorproef hoe we de 24 interlevensbeschouwelijke competenties gericht konden vertalen naar het lager onderwijs. Zo kwamen we tot de volgende onderzoeksvraag: ‘Hoe kan een vakdidactische en vakinhoudelijke leidraad inspiratie bieden aan leerkrachten van de tweede graad om maandelijks één moment aan de 24 interlevensbeschouwelijke competenties te werken?’. Om een antwoord te bieden op onze onderzoeksvraag werkten we een actuele leidraad uit die vertrekt vanuit de visie van de katholieke dialoogschool. Hierin staat vakinhoud en vakdidactiek beschreven voor de leerkracht. Daarnaast zijn er telkens twee voorbeeldlessen per maand opgenomen. De leidraad biedt genoeg bewegingsruimte om zelf lessen te ontwerpen.
Choose an application
Onze bachelorproef gaat over interlevensbeschouwelijke competenties: met de bril van diversiteit op zoek naar eigenheid. We onderzochten hoe we de levensbeschouwelijke blik van kleuters uit de tweede kleuterklas konden verruimen. We verdiepten ons in heel wat literatuur omtrent diversiteit en de twee levensbeschouwingen namelijk het christendom en de islam. Om een antwoord te formuleren op onze onderzoeksvraag gingen we aan de slag met vier didactische koffers met bijhorende activiteiten. Bij deze koffers staan steeds de basiservaringen verdriet, verbondenheid en rust uit onze onderzoeksvraag centraal. Tot slot hebben we de vier didactische koffers met bijhorende activiteiten uitgewerkt in een handleiding voor kleuterleerkrachten.
Choose an application
Voor onze bachelorproef kozen wij het thema ‘Interlevensbeschouwelijke competenties: met de bril van diversiteit op zoek naar eigenheid’. Wij onderzochten doorheen onze bachelorproef hoe we de 24 interlevensbeschouwelijke competenties gericht konden vertalen naar het lager onderwijs. Zo kwamen we tot de volgende onderzoeksvraag: ‘Hoe kan een vakdidactische en vakinhoudelijke leidraad inspiratie bieden aan leerkrachten van de tweede graad om maandelijks één moment aan de 24 interlevensbeschouwelijke competenties te werken?’. Om een antwoord te bieden op onze onderzoeksvraag werkten we een actuele leidraad uit die vertrekt vanuit de visie van de katholieke dialoogschool. Hierin staat vakinhoud en vakdidactiek beschreven voor de leerkracht. Daarnaast zijn er telkens twee voorbeeldlessen per maand opgenomen. De leidraad biedt genoeg bewegingsruimte om zelf lessen te ontwerpen.
Choose an application
Onze bachelorproef gaat over ‘Interlevensbeschouwelijke competenties: met de bril van diversiteit op zoek naar eigenheid’. In de specifieke literatuurstudie wordt uitgelegd wat deze interlevensbeschouwelijke competenties zijn, hoe ze zijn ontstaan en hoe dit in de praktijk in z’n werk gaat. In de O.L.V. Van Vreugde school in Hulste kwam de vraag naar een lessenpakket waarin wordt gewerkt rond ILC. Hieruit ontstond de volgende onderzoeksvraag: “Hoe kunnen we interlevensbeschouwelijke competenties domeinoverschrijdend inzetten rond het thema bidden in de tweede graad van de O.L.V. Van Vreugde school in Hulste?” Om een antwoord te bieden op deze vraag verdiepten we ons in de verschillende levensbeschouwingen. Hieruit ontstond een lessenpakket met een bijhorende rituelenkoffer.
Choose an application
Voor onze bachelorproef kregen wij het thema ‘omgaan met verlieservaringen in de klas’ toegewezen. Dit thema mochten we uitwerken in de eerste graad van de Vrije Basisschool Sint-Vincentius te Zillebeke. In deze school is verlieservaring een actueel thema, het was dus aan ons om hen hier zo goed mogelijk in te begeleiden. Alvorens we van slag konden met het uitwerken, moesten we ons eerst inlezen in het onderwerp via een literatuurstudie. Om de noden van de school beter te leren kennen, voerden we een praktijkonderzoek uit waarbij we interviews, enquêtes en observaties gebruikten. Op basis van deze noden was het mogelijk om onze onderzoeksvraag te formuleren: “Hoe kunnen we via een rouwkoffer het verlies van een dierbaar persoon expliciet bespreekbaar maken in de eerste graad van Vrije Basisschool Sint-Vincentius te Zillebeke?” Om deze onderzoeksvraag te beantwoorden gingen we aan de slag met enkele ontwerpen. We kozen ervoor om een driedelige rouwkoffer te ontwikkelen. Elk deel van deze koffer biedt een antwoord op een deel van de onderzoeksvraag. De koffer bestaat uit een klassikale-, een individuele- en een thuiskoffer. Om het werken met deze koffer te vereenvoudigen hebben we lesfiches, leerlingenfiches en een draaiboek voorzien. We hebben de koffer zelf in de praktijk uitgetest en op basis van observaties en feedback van mentoren onze koffer op punt gesteld.
Choose an application
In deze bachelorproef vindt u een onderzoek naar de manier waarop een rouwviering voor de onderbouw en de bovenbouw het best uitgewerkt wordt. Om ons onderzoek vorm te geven, werd eerst zo veel mogelijk informatie verzameld. In de algemene literatuurstudie worden de begrippen 'levensbeschouwing' en 'interlevensbeschouwelijke competenties' uitgebreid besproken. Ook werd er een praktijkanalyse uitgevoerd in de desbetreffende school. Vanuit enquêtes, gesprekken en observaties kwamen we tot onze onderzoeksvraag: "Hoe kunnen we vanuit interlevensbeschouwelijke competenties een rouwviering uitwerken voor de onderbouw en bovenbouw van de basisschool Prizma Heilige Familie in Izegem, waarin de islamitische, israëlitische, rooms-katholieke en vrijzinnig humanistische levensbeschouwingen aan bod komen?". In de specifieke literatuurstudie staat informatie over de rouwrituelen van de vier levensbeschouwingen. Ook manieren waarop een school kan omgaan met rouw bij kinderen, worden omschreven. Vanuit deze informatie werd voor de onderbouw en de bovenbouw een lessenpakket en een rouwviering uitgewerkt. Het lessenpakket bestaat telkens uit vier informatieve lessen en een les waarin het empathisch dialoog centraal staat. Tijdens de lessen en de rouwviering wordt telkens aan de interlevensbeschouwelijke competenties gewerkt. De resultaten van de ontwerpen werden geëvalueerd en bijgestuurd aan de hand van zelfreflectie en feedback van de leerkrachten. De evaluatie en bijsturing van de ontwerpen staan uitgeschreven in de onderzoeksaanpak.
Choose an application
In deze bachelorproef hebben wij ons verdiept rond het thema verlieservaringen bij anderstalige nieuwkomers. Hierbij staan we stil bij wat anderstalige nieuwkomers allemaal verliezen en hoe ze zich daarbij voelen. Vervolgens hebben wij enkele materialen ontworpen om de leerlingen te helpen met hun verlies te verwerken of over hun verlies te leren spreken.
Choose an application
Onze bachelorproef gaat over interlevensbeschouwelijke competenties: met de bril van diversiteit op zoek naar eigenheid. We onderzochten hoe we de levensbeschouwelijke blik van kleuters uit de tweede kleuterklas konden verruimen. We verdiepten ons in heel wat literatuur omtrent diversiteit en de twee levensbeschouwingen namelijk het christendom en de islam. Om een antwoord te formuleren op onze onderzoeksvraag gingen we aan de slag met vier didactische koffers met bijhorende activiteiten. Bij deze koffers staan steeds de basiservaringen verdriet, verbondenheid en rust uit onze onderzoeksvraag centraal. Tot slot hebben we de vier didactische koffers met bijhorende activiteiten uitgewerkt in een handleiding voor kleuterleerkrachten.
Listing 1 - 10 of 47 | << page >> |
Sort by
|